Komunikat strony

19.09.2020

Pracujemy nad tymczasowym przesyłem ścieków przez Wisłę - aktualne informacje

Po obu stronach Wisły trwają prace związane z budową tymczasowych rurociągów, którymi będą transportowane ścieki z części lewobrzeżnej Warszawy do Zakładu "Czajka".

19.09.2020

"Wczoraj wieczorem rozpoczęliśmy próbny przesył ścieków rurami pod moście pontonowym. Teraz zespół MPWiK Warszaw sprawdza stabilność i szczelność rurociągu, a także monitoruje pracę systemu pompującego ścieki do rur. Musimy mieć pewność, że awaryjny system jest bezpieczny i będzie wydajny" - poinformował na swoim profilu społecznościowym Prezydent m.st. Warszawy.

17.09.2020

Trwają próby obciążeniowe mostu pontonowego, którym przebiega odcinek tymczasowego rurociągu. Przeprowadzono także ostatnie prace związane ze stabilizowaniem rurociągu na całej jego trasie.

15.09.2020

Prace związane z budową tymczasowego rurociągu po moście pontonowym postępują zgodnie z planem.

Tymczasowy układ składa się z dwóch rurociągów polietylenowych (PE-HD)  o średnicy 1 m i długości ok. 1,6 km. Instalacja ta jest dłuższa o 900 m od tej wybudowanej przed rokiem. Jest to związane ze zmianą miejsca ujmowania ścieków. W 2019 r. ścieki były czerpane na wylocie kolektora zrzutowego. Obecnie  przepompownia jest zlokalizowana na terenie Zakładu „Farysa” w komorze zasuw przed budynkiem krat, czyli w miejscu, gdzie ścieki z lewobrzeżnej części Warszawy dotychczas wpływały do układu przesyłowego.

Takie rozwiązanie zapewnia płynną regulację pracy tych urządzeń oraz umożliwia wykorzystanie dodatkowej retencji sieci kanalizacyjnej.

Ponadto, po wcześniejsze adaptacji,  będzie możliwe wykorzystanie stałego zasilania z sieci energetycznej zamiast, jak to miało miejsce w 2019 r., z agregatów prądotwórczych. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo pracy pomp  oraz pozwoli zminimalizować negatywny wpływ na środowisko.  

Sterowanie tymczasową pompownią będzie odbywać się z dyspozytorni Zakładu „Farysa”.

13.09.2020

Prace związane z łączeniem ostatnich elementów tymczasowego rurociągu dobiegają końca - do wykonania pozostały 2 zgrzewy z ok. 250 zaplanowanych. Równolegle prowadzono przegląd rurociągów na całej długości. Prace są prowadzono także na terenie Zakładu "Farysa", gdzie zakończono spawanie przewodu o średnicy 0,8 m oraz ustawiono w komorze zasuw 2 pompy, którymi będą tłoczone ścieki do tymczasowego układu. Każda z pomp waży ok. 3-4 tony.

12.09.2020

Już ponad 90 procent rurociągu jest gotowe, w tym cały odcinek ułożony na moście pontonowym. Do stu procent brakuje jedynie kilkunastu zgrzewów. Sprawnie przebiegają także prace związane z instalacją pomp na terenie Zakładu "Farysa".

 

11.09.2020

Do wczorajszego wieczora połączono 2,4 km rur, z czego na moście pontonowym zostało ułożonych 80 metrów. Prace nad połączeniem rurociągu trwają po obu stronach Wisły, a instalacja pomp na terenie zakładu Farysa.

Codziennie badamy wodę w Wiśle. Próbki są pobierane w siedmiu lokalizacjach na Wiśle między Warszawą a Płockiem. Dla porównania badamy także tzw. tło w punktach na terenie Warszawy, czyli jakość wody w rzece przed miejscem kontrolowanego zrzutu ścieków. Wyniki badań są na bieżąco aktualizowane TUTAJ.

 

10.09.2020

Wczesnym popołudniem po prawej stronie Wisły rozpoczęła się operacja wciągania rurociągu na most pontonowy.

Trwają także prace związane z montażem pomp, które będą tłoczyć ścieki z terenu Zakładu "Farysa" tymczasowym rurociągiem przez Wisłę. Dwie pracujące pompy będą w stanie pompować 3,5 tony ścieków na sekundę. Ich moc - dwa razy po 340 kW - pozwoliłaby zasilić w energię osiedle złożone ze 113 domów jednorodzinnych, a pracując przez 10 miesięcy napełniłyby zbiornik pojemności Jeziora Zegrzyńskiego. Urządzenia dostarczyła firma Xylem, a montażem zajmuje się Inżynieria Rzeszów.

9.09.2020

Dziś po południu zakończył się montaż elementów mostu pontonowego. Zbudowali go żołnierze 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia i 2 Mazowieckiego Pułku Saperów z Kazunia. W budowę zaangażowanych było 200 wojskowych i 130 jednostek sprzętu. Przy utrzymaniu mostu pracować będzie 50 żołnierzy. Łączna długość przeprawy to 250 metrów.

8.09.2020

We wczesnych godzinach porannych rozpoczął się transport elementów mostu pontonowego. W związku z przejazdem ciężkiego sprzętu możliwe są utrudnienia w rejonie prowadzonych prac. Do końca dnia zmontowano 1,5 km rur i wykonano ponad 140 zgrzewów.

7.09.2020

Prace przy budowie tymczasowego rurociągu przyśpieszyły. Wczoraj, pierwszego dnia, kiedy rury były jeszcze zwożone, na miejscu prac montażowych trwało już zgrzewanie. Łącznie zgrzano 87 elementów. Prace trwają bez przerwy.

6.09.2020

Po obu stronach Wisły trwają intensywne prace związane z przygotowaniem terenu oraz zwożona jest też reszta urządzeń. Rozpoczęto zgrzewanie elementów rurociągu. Odebrano także od PGW Wody Polskie komplet rur, które przed rokiem wykorzystano do budowy rurociągów. Prace są prowadzone 24/7 i odbywają się zgodnie z harmonogramem. W ciągu dnia zostało zgrzanych 10 z nich, a minionej nocy 17 rur.

 

5.09.2020

Od piątku, 4.09.2020 r. trwa odbiór rur z PGW Wody Polskie, które są składowane na terenie budowy przy ul. Świderskiej. Prace są prowadzone bez przerwy 24/7. W sobotę, 5.09.2020 r., rozpoczęto także transport rur oraz sprzętu z UPONOR Infra. Łącznie zostaną ułożone dwa rurociągi, każdy o długości 1,6 km i średnicy 1 m.

Poszczególne fragmenty rurociągu będą zgrzewane w temperaturze ok. 220oC, co zapewni zachowanie jednolitej wytrzymałości konstrukcji na całej ich długości. Na miejscu robót będzie pracowało non stop 8-10 urządzeń do zgrzewania rur.

Ścieki będą ujmowane bezpośrednio z komory zlokalizowanej na terenie Zakładu „Farysa”. Dzięki temu, nawet w przypadku konieczności chwilowego wstrzymania pompowania ścieków, będzie można je czasowo zatrzymać w sieci kanalizacyjnej MPWiK. Ścieki będą transportowane do Zakładu „Świderska” po prawej stronie Wisły, skąd kolektorem trafią do oczyszczalni ścieków „Czajka”.

Awaryjny rurociąg zostanie ułożony na moście pontonowym. Przeprawę na Wiśle wybudują wojskowi z 2. Inowrocławskiego Pułku Inżynieryjnego oraz 2. Pułku Saperów z Kazunia. Prace rozpoczną od wtorku, 8 września.

4.09.2020

Warszawa we współpracy z Wojskiem Polskim rozpoczyna prace nad tymczasowym przesyłem ścieków na moście pontonowym. Wojsko zamontuje most do czwartku i wtedy rozpoczną się prace technologiczne nad przesyłem. - W ciągu czterech tygodni ścieki popłyną mostem pontonowym – zapowiedział Robert Soszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Most to pierwszy, najpilniejszy etap prac miasta i Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w celu usunięcia skutków awarii przesyłu ścieków. Jego cel to jak najszybsze wstrzymanie zrzutu ozonowanych ścieków do Wisły.

- Rozpoczynamy prace nad mostem pontonowym. Mamy wybranego wykonawcę, podpisaną umowę, kończymy procedury. Weszliśmy już na miejsce budowy, zaczęło się utwardzanie gruntu. Dzięki decyzji Wód Polskich, za którą bardzo dziękujemy, podpisano umowę o bezpłatnym użyczeniu rur, które funkcjonowały rok temu. Wkrótce zobaczą państwo ich transport na teren, gdzie będą zestawiane – powiedział Robert Soszyński.

Relacja wideo z wystąpienia wiceprezydent i prezes MPWiK Renaty Tomusiak

Przypomniał, że to tylko pierwsza część prac miasta w związku z awarią. Most ma funkcjonować do początku grudnia, gdy powinien już zacząć działać nowy alternatywny przesył. - Współpraca z Wojskiem Polskim układa się bez zarzutu. Wkrótce wszyscy zobaczymy roboty przygotowawcze: zestawianie mostu. Początek we wtorek, koniec w czwartek. Wtedy gotowy most będzie czekał na prace technologiczne – zaznaczył zastępca prezydenta Warszawy.

Jakie będą łączne koszty przesyłu na moście? - Zakładamy, że zmieścimy się w kosztach znacznie poniżej 50 milionów – poinformował Soszyński. Koszt przewiertu to również kilkadziesiąt milionów złotych. Gdy tylko miasto zakończy wszelkie procedury i będzie mogło informować o dokładnych kwotach, poda je do wiadomości publicznej.

 

Alternatywny przesył w przewiercie

Równolegle Warszawa i MPWiK pracują nad alternatywnym przesyłem w przewiercie pod dnem Wisły. - Finalizujemy rozmowy, które pozwolą nam określić wykonawcę. To bardzo poważna robota inżynierska. Za pomocą przewiertu będą układane rury ok. 10 m pod dnem Wisły. Układ ten przejmie przesył ścieków, gdy zostanie rozebrany most – przypomniał wiceprezydent Warszawy.

Z kolei praca nad samym, wyłączonym dziś z użytkowania tunelem jest rozpisana na wiele miesięcy: najpierw będzie to staranne oczyszczanie tunelu i praca ekspertów, potem ustalanie przyczyn i ewentualna decyzja o naprawie. Wiceprezydent Soszyński przypomniał też, że ścieki ze zrzutu są cały czas ozonowane i oczyszczane mechanicznie.

Całą historię układu, najnowsze ustalenia ws. awarii i plan działania miasta Soszyński przestawił na nadzwyczajnej sesji Rady Warszawy 3 września. Odpowiedział też na liczne pytania radnych.

30.08.2020

O awarii powiadomione zostały służby państwowe. W mieście powołany został także sztab kryzysowy, by jak najszybciej usunąć awarię. Trwają ustalenia co do jej przyczyny. Fragment rurociągu, który pękł w zeszłym roku, wymieniono i poddano przeglądom - nie wykazały uszkodzeń.

- Wszystko wskazuje na to, że awaria jest na starym odcinku, nie na remontowanym. Przypominam, że wyremontowane zostało 100 m, a cały przesył liczy 10 razy więcej. Gdybyśmy chcieli wymienić cały przesył, trwałoby to ponad rok. Były robione przeglądy. Ostatni przegląd jednej z nitek zakończył się w maju. Drugiej - wczoraj. Oba nie wykazały żadnych uszkodzeń - wyjaśnił podczas konferencji prasowej prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. - Będę Państwu udzielał na bieżąco i w kolejnych dniach precyzyjnych informacji – zapowiedział.

29.08.2020

W sobotę, 29 sierpnia 2020 r. doszło do poważnej awarii układu przesyłającego ścieki z części lewobrzeżnej Warszawy do oczyszczalni ścieków „Czajka”. Aby zapewnić bezpieczny odbiór ścieków od mieszkańców miasta, spółka uruchomiła awaryjny zrzut ścieków nieoczyszczonych do Wisły.

O awarii powiadomione zostały służby państwowe. Żeby zminimalizować skutki zrzutu, uruchomiliśmy mechaniczne oczyszczanie na zagęszczonych kratach, a także ozonowanie ścieków. Powołaliśmy sztab kryzysowy spółki. Jego zadaniem jest wypracowanie metody jak najszybszej naprawy i zapewnienia bezpiecznego transportu ścieków.

Awaria nie ma wpływu na jakość wody dostarczanej mieszkańcom Warszawy – ujęcia wody dla miasta znajdują się pod dnem Wisły i są zlokalizowane 10 km powyżej miejsca zrzutu ścieków do rzeki. Spółka uruchomiła codzienne badania jakości wody w Wiśle na odcinku warszawskim oraz Warszawa – Płock. Wyniki badań są na bieżąco publikowane na stronie internetowej.

Ta strona używa ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.
Udostępnij link do strony:
Przez email
Przez facebook'a